‘Psikologi’
adalah satu perkataan Greek, gabungan dari dua kata asalan ‘psyche’ dan ‘logos’ (Shaver & Tarpy 1993). ‘Psyche’ membawa maksud roh atau jiwa manakala ‘Logos’ pula didefinasikan sebagai kajian. Secara umumnya,
Psikologi didefinasikan sebagai satu kajian yang saintifik mengenai tingkah
laku manusia (Atkinson, Atkinson, Smith & Bem, 1993; Shaver & Tarpy
1993; Baron 1996). Dalam bab Psikologi ini beberapa perspektif-perspektif
psikologi dibincangkan antaranya ialah Perspektif Psikodinamik, Perspektif Behaviorisme dan Perspektif Biologi
dalam kalangan sub-etnik suku kaum Orang Asli berdasarkan andaian kaedah
penyelidikan turut serta pengkaji. Selain itu dalam bab psikologi juga,
perbincangan akan dibuat berdasarkan tajuk hubungan sub-etnik ke arah
masyarakat berintegrasi. Konsep etnisiti membawa maksud rasa kekitaan sesuatu
hubungan etnik tertentu. Manakala etnosenterisme pula adalah sikap atau
kepercayaan bahawa kebudayaan sendiri adalah lebih baik dan tinggi nilainya
daripada kebudayaan suku kaum lainnya. Isme ataupun fahaman mengenai ras iaitu
kelompok manusia yang mempunyai persamaan dari segi ciri-ciri fizikal yang
berhubungkait dengan rasisme iaitu satu pandangan, pemikiran atau kepercayaan
negatif oleh sesuatu kelompok terhadap kelompok lainnya juga terjadi dalam
kalangan suku kaum orang asli. Ini bermaksud dahulunya pernah berlaku rasisme
dalam kalangan kelompok suku kaum sesama Orang Asli sendiri dan ini
memperlihatkan sikap prejudis, stereotaip dan diskriminasi pernah wujud dalam
kalangan mereka.
Perspektif Psikodinamik
Perspektif Psikodinamik
Tokoh
perspektif Psikodinamik ini lahir daripada teori Sigmund Freud yang terkenal
dengan Teori Psikoanalisis iaitu satu disiplin mengubati pesakit mental dengan
kaedah Free Association iaitu pesakit
bercakap dengan bebasnya berkenaan kerisauan, pengalaman dan mimpi yang mereka
alami. Perspektif Psikodinamik ini juga terjadi dalam kalangan suku kaum Orang
Asli. Kaedah Free Association
biasanya dihubungkait dengan amalan ‘ritual’ melalui kaedah ‘sewang’ iaitu satu
upacara keugamaan mereka. Menurut Freud, tingkah laku manusia terhasil dari
konflik yang berlaku diantara desakan atau kuasa-kuasa dalaman iaitu id, ego
dan superego untuk menghuraikan heuristik
yang terkandung dalam naluri pesakit dan kaedah ini telah dipraktikkan oleh ‘Tok
Halaq’ melalui andaian superego ‘Tok Halaq’.
Menurut
kajian terhadap suku kaum Temiar dan Semai serta beberapa sub-etnik yang lain, yang
mengamalkan kaedah Free Association
melalui proses ‘ritual sewang berubat’ bagi segala masalah kejiwaan, kaedah
yang digunakan ialah Tok Halaq akan mengadakan satu upacara ‘menurun’ untuk
mendapatkan ilham. Senikata lagu sewang diperolehi oleh Tok Halaq melalui
mimpi. Upacara ini dilakukan pada malam hari dan berjalan selama 3 hingga 7
hari berturut-turut bergantung kepada bekalan makanan mereka. Mereka menari
dengan cara bergerak sekeliling penetas secara berpusing. Setiap sewang memakan
masa selama 15 minit yang dijalankan oleh ‘Juru Sewang’. Juru Sewang akan berdendang
hingga tidak sedarkan diri (pengsan). Pada tahap unconscious, ‘Juru Sewang’ iaitu penari yang turut serta dalam
sewang akan bercakap dengan bebas mengenai permasalahan atau kesakitan mereka
samaada kejiwaan atau fizikal. Kemudian mereka akan dipulihkan oleh Tok Halaq.
Sekiranya
ramai ‘Juru Sewang’ yang ada masalah psikologi, melalui kaedah Free Association ini, seorang demi seorang
akan rebah atau pengsan dan Tok Halaq akan merawat mereka satu persatu. Proses ‘ritual
sewang’ hendaklah diadakan dalam suasana gelap pada waktu malam iaitu tiada
apa-apa cahaya.
No comments:
Post a Comment