1.1 Manusia
mengalami perubahan, masyarakat semakin berkembang dan menjadi bertambah
kompleks selaras dengan perubahan dalam persekitaran sosial. Begitu juga dengan
kelompok suku kaum Orang Asli, evolusi juga berlaku terhadap kelompok ini.
Walaupun begitu terdapat beberapa cara dan corak klasifikasi sosial dalam
kepimpinan yang boleh dibincangkan mengenai suku kaum Orang Asli. Sebagai
contoh, pemilihan pemimpin tidak semuanya
berasaskan melalui keturunan dan juga tidak melalui pemilihan dan tidak
semua sub-etnik suku kaum Orang Asli yang ada ketua atau pemimpin dalam
kelompok mereka sepertimana mengikut fungsi teori struktural kepimpinan.
Sebagai contoh suku etnik Bateq. Di kalangan Orang Bateq tidak terdapat suatu
sistem kepimpinan. Tidak ada orang dewasa yang akan memaksa orang dewasa untuk
mengikut sesuatu sistem. Malah bagi Orang Bateq, suami juga tidak berkuasa ke
atas isteri. Begitu juga ibu bapa tidak berkuasa ke atas anak-anak. Sekiranya
ada sebarang permasalahan dalam kumpulan mereka, beberapa orang dewasa akan
turut serta memberi buah fikiran untuk menyelesaikan masalah itu. Tetapi
keputusan itu tidak semestinya dipatuhi. Oleh kerana faktor budaya mereka
begini, mereka tidak mempunyai ketua dalam kalangan mereka. Prinsip atau behaviour Orang bateq menekankan
keperluan untuk berkongsi dan saling membantu sesama mereka. Seperti contohnya
hasil perburuan dari hutan dikongsi bersama. Oleh kerana itu kelaparan jarang
berlaku dalam kumpulan ini. Orang Bateq berbeza dengan behavior Orang Mah Meri, Semai, Semelai, Temiar dan Che Wong yang
banyak menerima evolusi daripada masyarakat setempat. Berikut adalah sosio
budaya atau evolusi yang berlaku melalui faktor warisan atau asimilasi daripada
masyarakat setempat.
Suku
kaum etnik Mah Meri masih mengamalkan budaya dan adat resam serta pantang larang
dan masih mengamalkan kepercayaan animisme kerana mereka percaya objek
persekitaran seperti pokok, batu, pokok besar dan sungai dipercayai mempunyai
kuasa baik dan jahat yang digelar orang halus atau moyang dan mereka
mengambarkan hantu sebagai kejahatan. Suku etnik Mah Meri melantik ketua yang
digelar Batin dalam kalangan keluarga mereka bagi menangani masalah hubungan
dengan kematian dan adat istiadat. Jawatan Batin merupakan jawatan tertinggi.
Struktur organisasi lazimnya diwarisi secara keturunan dan disandang sepanjang
hayat. Batin bertangungjawab dalam hal urusan nikah kahwin dan sebagai ketua
adat. Batin akan dibantu oleh Jenan yang bertanggungjawab sebagai penasihat dan
mengambil alih tugas Batin sekiranya tiada Batin. Dalam kelompok Mah Meri juga
terdapat penghulu yang meyelaraskan kegiatan kampung dan sebagai saksi dalam
upacara nikah kahwin. Jukrah pula bertindak memberi arahan dalam melaksanakan
aktiviti kampung dan keluarga manakala Penggawa bertindak sebagai penasihat,
penyiasat, pendakwa dan akhir sekali Laksamana akan membantu melaksanakan apa
juga arahan daripada jawatan kuasa.
Semai
Suku
kaum etnik Semai hidup bermasyarakat. Sebuah kampung biasanya terdapat di
antara 60 hingga 300 penduduk yang diketuai oleh seorang penghulu atau Batin
yang dilantik dari golongan berpengaruh seperti pawang, bomoh dan ketua adat.
Dahulunya jawatan Batin disandang secara turun temurun namun kini banyak
evolusi telah berlaku dalam sistem sosial mereka. Kini perlantikan jawatan
Batin mestilah berdasarkan kriteria-kriteria tertentu. Antaranya mempunyai ilmu
kebatinan, berkebolehan berinteraksi dengan masyarakat luar, bertanggungjawab
dan aktif, bersikap prihatin, penyabar dan jawatan tersebut mendapat pengesahan
oleh pihak kerajaan. Dahulunya Batin hanya perlu menjaga kumpulan dan kelompok
sendiri namun kini Batin bertanggungjawab ke atas perhubungan dengan masyarakat
luar dan agensi kerajaan.
Semelai
Suku
kaum etnik Semelai ini kehidupan mereka tidak jauh bezanya dengan masyarakat
Melayu. Mereka juga mempunyai susun lapis masyarakat dan sistem kepimpinan yang
agak kompleks serta tersusun dan ada nilai dari teori fungsionalisme
struktural. Lantikan Batin, Menteri, Penghulu, Ketua Kampung, Jurukerah dan
Setin dipilih mengikut kriteria keturunan iaitu anak lelaki sulung, perlu tahu
adat resam dan berwibawa serta mesti pandai menggunakan bahasa adat
‘bertawara/bermisal’ yang bermaksud berbahasa dengan sopan, lembut dan halus
sama ada mahu menyindir,
menegur dan memuji.
Batin berkuasa memegang adat, memutuskan adat,
menjatuhkan hukum dan sebagainya dalam urusan nikah kahwin, cerai dan kematian.
Suku kaum Semelai juga mempunyai Menteri, Penghulu, Ketua Kampung, Jurukerah
dan Setin iaitu pembantu bagi jurukerah bagi menjalankan kerja-kerja membuat
rumah, bergotong royong dan sebagainya.
Temiar
Pemilihan
penempatan suku kaum Temiar biasanya ditentukan oleh penghulu. Penghulu akan
berhalaq (jampi) atau melalui mimpi. Biasanya tempat yang hendak didiami
mestilah jauh dari tanah perkuburan, bebas daripada adanya kayu keras seperti
“merbau” dan sebagainya. Ketua suku kaum Temiar dikenali sebagai Penghulu.
Jawatan penghulu diwarisi mengikut keturunan. Penghulu dilantik melalui Jawatan
Kuasa Kerja Kampung (JKKK). Kuasa penghulu tidak terikat kepada pantang larang
dan adat resam kaumnya. Penghulu berperanan sebagai hakim, penasihat dan
penghubung dengan masyarakat serta agensi luar. Perpecahan kuasa penghulu boleh
berlaku sekiranya ada di antara keluarga yang tidak bersetuju dengan
kepimpinannya. Kuasa penghulu juga akan gugur jika beliau mengasingkan diri
dengan berpindah ke petempatan baru.
No comments:
Post a Comment