ELEMEN-ELEMEN
BUDAYA
Bagi
mengenal pasti maksud budaya, kita hendaklah memikirkan apakah perkara-perkara
yang wujud didalam budaya tersebut. Pemahaman terhadap lima elemen budaya ini
akan membantu kita mengenali dan menyedari bahawa walaupun semua budaya ada
elemen yang sama tetapi elemen-elemen ini berbeza antara satu budaya dengan
budaya yang lain. Antara lima elemen ini kita boleh melihat teori-teori yang
ada persamaan dan perbezaan serta kaitannya dengan komunikasi.
Sejarah
adalah peristiwa yang telah berlaku pada masa lepas dan ia disambungkan dan
disampaikan dari satu generasi ke generasi seterusnya. Peristiwa masa lampau
memberi identiti kepada sesebuah bangsa bagi membuktikan asal usul budaya dan
segala pencapaian yang berjaya dicapai oleh budaya bangsa berkenaan. Sebagai
contoh hasil daripada sejarah bangsa Britain, England adalah negara yang tertua
di Eropah. Ia bermula dengan masyarakat zaman batu yang dipanggil neanderthal
230,000 tahun dahulu. Masyarakat Britain membangun dengan terbentuknya suku
kaum belgae seperti Atrebates dan Catuvellauni. Kemudiannya, selepas penaklukan
bangsa Rom pada kurun 43 SM maka terbentuklah penempatan Anglo-saxon.;
Anglo-saxon juga dianggap sebagai penduduk asal England dan juga orang Inggeris
sejati. Manakala bagi masyarakat orang kulit hitam Afrika iaitu seperti
masyarakat British Ghana, ialah mereka yang asalnya para pendatang dari Ghana.
Masyarakat British Ghana telah datang ke England pada kurun ke 16 bermula
dengan pembawaan orang-orang Afrika ke London oleh saudagar yang bernama John
Lok pada tahun 1555. Para pendatang ini telah dilatih sebagai jurubahasa untuk
membantu perdagangan antara England dengan perairan barat Afrika. Namun
demikian dengan banyaknya permintaan rempah seperti lada hitam di Eropah, John
Hawkins pada tahun 1562 telah mengorganisasikan satu pelayaran ke Barat Afrika
untuk mendapatkan orang-orang Afrika dalam bentuk tawanan. Bermula dari itu,
maka terwujudlah kebanjiran pendatang Afrika yang asalnya diseludup secara
haram melalui perdagangan manusia. Berbanding dengan suku kaum orang asli iaitu
Suku Kaum Bateq di Semenanjung Malaysia, yang terdiri daripada suku bangsa
Negrito yang terdapat di sekitar bahagian Hulu Sungai Tembeling, Sungai
Kenchau, Sungai Aring di Kelantan dan Sungai Berua di Besut Terengganu. Suku
kaum Bateq adalah sama seperti Orang Negrito dari Kepulauan Andaman, Filipina,
Selatan Negara Thai. Suku kaum Bateq adalah tinggalan penghijrahan zaman
paleolitik (Zaman batu lama) yang melalui Semenanjung ke arah Kepulauan
pasifik. Suku kaum Bateq berbeza dengan nilai budaya Suku kaum orang asli
Semelai yang terdapat di Pahang tengah seperti tasik Bera, Sungai Bera, di
sempadan Pahang menghala ke Negeri Sembilan dan Sungai Lui dan Ulu Muar. Suku kaum
orang asli Semelai adalah dari suku Bangsa Melayu Asli (Proto Melayu). Dari
segi rupa bentuk fizikal orang asli tidak banyak bezanya dengan orang Melayu.
Budaya
dan agama saling berkaitan. Setiap budaya mempunyai agama dominant. Agama
mempengaruhi ritual, penceritaan, taboo dan istiadat dalam sesebuah budaya.
Walaupun mempunyai agama yang berbeza namun terdapat persamaan yang wujud pada
setiap agama, sebagai contoh kitab suci. Selain itu setiap agama juga mempunyai
pengasas agama dan agama juga mempunyai amalan tradisional ritual atau sebarang
perlakuan yang menandakan simbol atau mesej agama dalam amalan. Sebagai contoh
bagi masyarakat British, mereka adalah penganut agama Kristian dan memegang
kuat kepada Kitab Injil. Di England walaupun majoriti masyarakatnya anutan
agama Kristian namun kebanjiran pendatang asing telah membawa masuk agama-agama
lain seperti Islam, Hindu, Neo-pagan, Sikh, Judais dan Budhha. Menerusi arus
perkembangan tamadun pemikiran, banyak lagi kegiatan keagamaan yang
dimodenisasikan oleh kumpulan-kumpulan kecil tertentu termasuk fahaman Baha’i,
Rastafari, Neo-Paganisme, Rasionalisme, Humanisme, Atheis dan Sekularisme.
Manakala masyarakat yang berugama Kristian dipisahkan kepada empat ikutan iaitu
Anglican 62% (adalah agama tertua atau dipanggil ortodoks) Roman Khatolik
13.5%, Presbyterian 6% dan Methodis 3.4%. Bagi masyarakat British Ghana yang berkulit
hitam pula, mereka terbahagi kepada enam golongan etnik iaitu Akan (Ashanti dan
Fanti) Ewe, Ga-adangbe, Mole-Dagbani, Guan dan Gurma yang mana telah masuk ke
England dan mempraktikkan ugama mereka di sana. Ugama tradisi masyarakat Ghana,
sebelum kedatangan Kristian dan Islam lebih kepada kepercayaan berbentuk
kosmologi iaitu sama seperti animisme bagi kaum orang asli di Semenanjung
Malaysia iaitu mengekspresikan kepercayaan kepada Yang Berkuasa (sebagai contoh
suku Akan menamakannya sebagai Nyame manakala suku Ewe sebagai Mawu). Yang
Berkuasa ini adalah satu kepercayaan yang lain dari ugama kebiasaan di mana ia
tidak dipuja secara terus. Ini termasuk pemujaan Tuhan-tuhan yang menduduki
tempat-tempat seperti sungai-sungai, Pokok, gunung ganang dan arus. Dunia-dunia
yang biasa dan suci disatukan oleh satu rangkaian berbentuk hubungan-hubungan
dan tanggungjawab yang saling bergantungan. Ini dapat dibuktikan apabila
terdapat satu pengabaian ia akan boleh membawa bencana kepada suku kaum ini. Oleh
itu, bagi mengatasi sebarang bencana akibat daripada sebarang pengabaian, ia
akan melakukan upacara pada waktu-waktu tertentu seperti upacara Od Wira yang
dilakukan oleh Suku Akan. Upacara Homowo oleh suku Ga-adambe dan upacara
Aboakyir oleh suku Efutu. Daripada kepercayaan animisme inilah maka
terbentuknya cara-cara pengubatan dengan menggunakan herba dan ramalan.
Walaupun begitu apabila adanya pengaruh Islam dan Kristian, maka terbentuk pula
agama secara synkretik iaitu kepercayaan yang menggabungkan unsur magis dan
ramalan dan elemen dalam agama Kristian dan juga Islam. Persamaan ini sama dengan
suku kaum orang asli Bateq dan Semelai cuma bezanya amat sukar suku kaum
Semelai dan Bateq ini dipengaruhi oleh elemen Islam dan Kristian kerana corak
hidup dan budaya mereka masih kuat dan masih tinggal di dalam hutan dan ada
sesetengahnya masih belum dipengaruhi oleh proses asimilasi. Mereka memegang
fahaman agama animisme iaitu percaya kepada pengaruh alam atau sumber hutan
yang telah menolong mereka hidup seperti tanah, air, angin, api dan
tumbuh-tumbuhan yang telah mengubati penyakit mereka dan memberi mereka makan
dengan menganggap pokok itu sebagai tuhan mereka. Mereka tidak melakukan amalan
penyembahan tetapi melakukan semah sebagai contoh semah tanah seperti menabur
beras hitam, darah binatang, daun-daun yang dipercayai berazimat ketika mahu
membuka ladang atau petempatan. Bagi masyarakat suku kaum orang asli Mah meri
pula, tuhan mereka di laut dipuja. Akan ada satu hari perayaan iaitu di panggil
upacara puja pantai di buka ketika bulan mengambang. Dipercayai, mereka
melakukan adat ini adalah untuk memanggil dan mengucapkan terima kasih kepada
roh nenek moyang. Mereka berarak ke tepi pantai, untuk upacara puja pantai
kerana menganggap tuhan di laut telah memberi rezeki hasil daripada makanan
laut kepada mereka. Tok batin akan diangkat di atas tandu diarak dan diletakkan
di atas palong yang tinggi. Tok batin akan menabur beras, bunga-bungaan dan
lain-lain ke dalam laut sambil berdoa agar terus memberi hasil laut kepada
mereka dan selamat daripada bala bencana. Suku kaum Mah meri ini amat takut
kepada bala bencana. Bagi masyarakat suku kaum orang asli Semelai, mereka
mempercayai adanya tuhan yang mencipta sekalian alam. Kaum Semelai juga
mempercayai adanya Hari Kiamat, Syurga dan Neraka serta Mungkar dan Nakir. Orang
Semelai juga percaya akan berdosa ‘Pakak’ jika melakukan perkara yang tidak
baik dan dilarang.
Budaya
dan nilai mempunyai satu hubungan yang kuat. Daripada nilai dapat mencerminkan
perlakuan sesebuah suku etnik dan bangsa. Melalui kajian perbezaan komunikasi antarabudaya, dapat dilihat di
sini menunjukkan perlakuan yang berbeza dalam situasi yang sama. Contohnya,
bagi masyarakat British yang masih mempercayai ketuhanan mereka menganggap
seseorang yang taat kepada ugama sebagai orang yang baik (alim) dan mereka
mempraktikkan dalam perniagaan dan kehidupan sosial. Apabila mereka melakukan
upacara sembahyang, mereka umpama sebuah kumpulan yang konservatif dan
perkara-perkara yang berkaitan ugama dianggap sesuatu yang suci dan dipelihara
di bawah pentadbiran undang-undang. Bagi mereka yang mengikut aliran fahaman
agama baru seperti Judaisma yang dipelopori oleh orang-orang yahudi, mereka
menganggap bahawa kerja-kerja bersifat sukarelawan sebagai sesuatu yang tidak
perlu mengikut ketua-ketua agama mereka. Ini langsung mencetuskan perbalahan dan
rusuhan antara masyarakat yang berbilang agama di England. Manakala pengikut
Neo-paganisme, mereka menganggap bahawa mereka itulah yang paling suci dalam
semua masyarakat dan juga dipanggil sebagai para neo-druids. Bagi masyarakat di
England khususnya dalam kajian saya di London, untuk mendapatkan nilai yang
baik dalam generasi mereka, subjek keagamaan menjadi sesuatu yang wajib
dipelajari dalam setiap kokurikulum. Tetapi dikhususkan melalui pandangan
Kristian sahaja. Justeru itu, kanak-kanak dipupuk dengan pengetahuan ugama
secara pelajaran ilmiah ataupun secara muzikal dilakukan dikebanyakan
sekolah-sekolah yang dibiayai oleh gereja-gereja semenjak mereka kecil. Namun
begitu, penghormatan kepada mereka yang lebih tua lebih diperuntukkan kepada
mereka yang berpengetahuan di dalam agama Kristian. Dalam hal yang lain, setiap
etika berpakaian mestilah tidak menunjukkan lebih kepada unsur keagamaan bagi
mengelakkan diskriminasi antara ugama. Nilai penting hasil daripada praktik
ugama juga, setiap anak-anak mesti dididik untuk berdikari sendiri daripada
harta yang ditinggalkan oleh ibu bapa mereka. Bagi mereka yang telah berkahwin,
sebelah pihak isteri atau suami juga dianggap sebagai kaum keluarga sendiri.
Ugama juga memberi nilai dan memartabatkan kepada kerja-kerja seni seperti seni
lukis, muzik, grafik dan sastera. Nilai ugama ini telah membantu mengangkat dan
menjana ekonomi dan menjadi satu dana yang penting dalam pembangunan England.
Berbeza dengan masyarakat kulit hitam Ghana di London, agama tradisi mereka
menjadi pencetus utama kepada nilai keindahan hasil seni dan pakaian mereka. Ini
dapat dilihat daripada hasil corak dan kraftangan yang berbentuk peralatan yang
diukir patung yang melambangkan kesuburan dan juga corak pakaian kente yang
berwarna-warni. Berkenaan pakaian Kente, ia terdiri daripada kain yang disulam
dengan jalur yang mempunyai corak yang kompleks. Kebiasaannya diperbuat
daripada benang kapas yang biasa digunakan di luar lebih-lebih lagi digunakan
oleh kaum lelaki yang seringkali dipakai dalam upacara keugamaan. Nilai juga
dapat dilihat apabila ada berlaku kematian dan pengebumian, seluruh suku kaum
Ghana akan memperuntukkan segala material dan simpanan mereka untuk upacara
tersebut. Nilai daripada ugama tradisi juga ada menganjurkan festival-festival
berbentuk upacara keugamaan seperti upacara Ade dan lain-lain, nenek moyang
suku Akan akan dihormati. Manakala dalam aktiviti upacara tahunan bagi suku
kaum Homowo pula, yang selalu dilakukan oleh suku Ga-adangbe dipaksa pulang ke
daerah masing-masing untuk berkumpul bersama dan menyambut ahli keluarga yang
baru serta mengingati ahli keluarga yang telah mati. Ini adalah sistem sosial
masyarakat Ghana bagi menghormati nilai budaya keturunan mereka dalam menjaga dan
mengekalkan sistem keluarga. Semua ini akan dipantau oleh orang-orang tua
mereka. Berbeza dengan suku kaum orang asli Bateq, mereka tidak ada nilai dalam
sistem kepimpinan. Ini bermaksud tidak ada orang dewasa yang dapat memaksa
orang dewasa yang lain untuk mengikut sesuatu sistem. Malah suami tidak
berkuasa ke atas isteri. Begitu juga ibu bapa tidak berkuasa terhadap
anak-anak. Walaupun beberapa orang dewasa dalam kumpulan turut membantu membuat
keputusan namun keputusan tersebut tidak semestinya dipatuhi. Oleh kerana itu
suku Bateq tidak mempunyai ketua. Walaupun begitu terdapat beberapa nilai yang
baik dalam suku Bateq iaitu mereka perlu berkongsi dan saling membantu di
kalangan yang tinggal bersama-sama. Makanan buruan seperti daging hendaklah
dikongsi bersama. Oleh kerana itu kelaparan jarang berlaku dalam suku kaum
mereka. Ini berbeza dengan suku kaum orang asli Semelai, orang Semelai amat
hormat pada ketua dan tetamu. Tetamu baru yang datang dipersilakan duduk. Dijamu
rokok dan tembakau atau sireh pinang ‘sen tep’. Tetamu pula hendaklah membalas
dengan menyuakan rokok dan tembakau dengan secara merendahkan bekas tembakau.
Tuan rumah (tanpa disedari tetamu) akan pergi ke dapur bagi menyediakan makanan
dan minuman untuk tetamu. Selepas dijamu, barulah tuan rumah bertanyakan tujuan
tetamu itu datang (tidak ditanya pada mula kedatangan tetamu itu kerana cara
ini seolah-olah tidak suka tetamu berada lama di rumah). Tetamu hendaklah
meminta diri untuk pulang. Jika tetamu tidak memberitahu hendak pulang,
perbuatannya dianggap tidak sopan. Jika terserempak dengan orang di perjalanan,
orang Semelai akan berhenti seketika untuk bertegur sapa, bertanyakan khabar
sambil menyuakan tembakau atau rokok. Manakala ketika lalu di tempat mandi,
seperti sungai, perigi atau telaga, seseorang itu hendaklah memberi isyarat
bahawa ada orang yang akan melalui di tempat mandi mereka. Ini bertujuan agar
orang yang sedang mandi itu menyedari dan sempat bersedia seperti memakai
pakaian atau menutup anggota badannya dari penglihatan orang berkenaan. Bagi
masyarakat suku kaum Semelai juga, ketika seseorang sedang makan, kita tidak dibenarkan
lalu di belakangnya. Hendaklah lalu di hadapan dengan menundukkan kepala dan
menghulurkan tangan ke bawah, tanda meminta izin ‘tabik’. Sekiranya kita
menjadi tetamu suku kaum ini, kita tidak dibenarkan duduk di tempat tidur tuan
rumah apatah lagi di atas bantal.
Setiap
budaya mempunyai struktur sosial tertentu. Sistem sosial ini menwujudkan
rangkaian komunikasi dan mentadbir norma peribadi, keluarga dan etika sosial.
Kerajaan Great Britain adalah berbentuk sebuah kerajaan yang berasaskan sistem
perlembagaan monarki. Perlembagaan monarki ini dikuasai oleh Gereja England
mengikut akta perlembagaan 1701. Manakala kedaulatan negara pula bergantung
kepada parlimen yang merangkumi kesatuan rakyat (house of commons), golongan
bangsawan dan raja. Namun kuasa yang
lebih berpengaruh bergantung kepada kesatuan rakyat yang merangkumi 646 ahli
yang dilantik daripada ahli-ahli kumpulan pengundi. Parti-parti daripada
kesatuan rakyat terbahagi kepada dua iaitu Parti Konservatif dan parti Buruh.
Budaya masyarakat England dalam seni bina, sastera, seni halus dan seni logam
banyak dipengaruhi oleh Anglo-Saxon yang berteraskan prinsip ajaran agama
Kritian yang ortodoks. Falsafah masyarakat England banyak dipengaruhi oleh
cerita-cerita tradisi lisan mereka seperti Robin Hood, Lagenda Arthur dan juga
kisah-kisah hikayat untuk dijadikan iktibar dan ikutan. Berbeza dengan suku
kaum Bateq, organisasi suku kaum Bateq adalah mudah dengan kekerabatan dikira
melalui ibu dan bapa. Perkahwinan dibenarkan antara sepupu walaupun tidak
sesama kerabat rapat. Dengan demikian kebanyakan Orang bateq berkerabat melalui
keturunan, perkahwinan dan kedua-duanya. Orang Bateq sering berkahwin pertama
kali pada zaman remaja dengan pasangan yang dipilih sendiri. Perkahwinan di
kalangan suku Bateq amat mudah, memadai si lelaki dan perempuan bersedia
membina tempat perlindungan bersama. Biasanya lelaki memberi sesuatu kepada
wanita dan ibu bapanya untuk mendapat perkahwinan itu. Gadis akan membalas
pemberian pula. Terdapat kes perceraian di kalangan mereka dan berkahwin semula
dengan orang lain sebelum menemui benar-benar pasangan yang kekal.
Walaubagaimanapun selepas beranak pinak, jarang sekali pasangan itu bercerai.
Sesebuah pasangan itu bekerjasama untuk mendapat keperluan keluarga. Biasanya
isteri akan menyediakan makanan ubi dan ikan. Suami pula mencari beras dengan
menjual rotan dan lain-lain hasil hutan yang dilakukan secara berkumpulan.
Keluarga asas juga sebagai unit yang tersendiri, membuat keputusan sendiri
dengan pasangan masing-masing walaupun mereka mengamalkan perundingan di
kalangan mereka. Orang Bateq tinggal di pondok di panggil “ Pisang sesikat”.
Setiap sebuah keluarga membina sebuah pondok untuk perlindungan. Remaja yang
sama umur dan jantina mempunyai tempat perlindungan yang sama. Pondok didirikan
secara sewenang-wenangnya tetapi berhadapan antara satu sama lain. Setiap rumah
mempunyai unggun api yang tersendiri di hadapannya. Segala peralatan seperti
pakaian, kain, tikar dan bakul disusun di dalam pondok. Manakala bagi peralatan
yang kecil disangkut dibumbung pondok. Berbeza dengan suku kaum Semelai,
struktur sosial suku kaum ini agak tersusun dan teratur. Suku kaum Semelai
mempunyai sistem pentadbiran sendiri. Tok batin atau Batin adalah jawatan dalam
sesebuah komuniti suku kaum Semelai. Bidang kuasanya adalah yang tertinggi
dalam kampung. Jawatan kuasa peradatan, berkuasa memegang adat, memutuskan
adat, menjatuhkan hukum, dan sebagainya berkaitan dengan nikah kahwin, cerai,
kematian, dan hal-hal yang berkaitan dengan penduduk setempat. Tugas-tugas lain
adalah seperti pentadbiran kampung, pembangunan kampung, keselamatan kampung
dan menjadi perantara dengan masyarakat luar. Di dalam suku kaum Semelai, ada
juga jawatan menteri yang bertindak menjadi penasihat batin. Penghulu pula
adalah jawatan ketiga selepas batin dan menteri. Kemudian ketua kampung pula
adalah jawatan keempat dalam struktur organisasi kepimpinan. Bidang kuasanya
separuh daripada kuasa Penghulu. Jurukerah pula yang dipilih secara majoriti
oleh penduduk kampung hendaklah membantu ketua kampung dalam menjalankan
kerja-kerja yang diarahkan seperti membuat rumah dan bergotong royong. Dan akhir
sekali dalam suku kaum Semelai terdapat gelaran Setin. Setin adalah pembantu
jurukerah.
Bahasa
bukan hanya membolehkan ahli masyarakat dalam sesebuah budaya untuk berkongsi
idea, perasaan dan maklumat, malah ia merupakan salah satu cara utama untuk
meneruskan kelansungan budaya. Bagi masyarakat Britain, terdapat lapan dialek
yang biasa diguna pakai selain daripada Bahasa Inggeris. Ini termasuk bahasa
welsh, scots, irish, anglo romani, scottish gaelic dan shelta (gammon). Sebagai
contoh perkataan ‘partick’ di stesen keretapi di Glasgow di sebut sebagai
‘partaig’ dalam dialek gaelic scot. Contoh yang lain, seperti di Cornwall utara,
perkataan ‘welcome to Cornwall’ disebut sebagai ‘kernow a’gas dynnergh’ dalam
dialek Cornish. Penggunaan bahasa di London bagi masyarakat British,
mencerminkan tradisi-tradisi linguistik mereka. Ia juga mencerminkan pengaruh
dan penguasaan keturunan Roman dan Anglo-saxon. Terdapatnya kontroversi antara
dialek-dialek tadi, maka Bahasa inggeris digunakan sepenuhnya bagi memudahkan
urusan-urusan rasmi kerajaan. Bagi masyarakat kulit hitam iaitu Ghana di London
pula, mereka juga turut bertutur dalam Bahasa inggeris, Akan dan Perancis dalam
berkomunikasi. Walaupun begitu dialek bahasa mereka terbahagi kepada sembilan
dialek iaitu Akan ( Twi dan Fante), dagaara, dagbani, dangme, ewe, ga, gonja,
kasem dan nzema. Bagi masyarakat suku kaum orang asli Bateq di Semenanjung
Malaysia pula, mereka bertutur dalam bahasa Austraosiatik yang berbeza daripada
bahasa Melayu dan golongan Austronesia. Mereka tergolong sebagai penutur rumpun
bahasa Mon-Khmer tetapi kini telah banyak menerima kosa kata Melayu. Bagi suku
kaum Semelai pula, banyak penggunaan bahasa juga dalam rumpun bahasa Mon-Khmer
dan mereka juga menggunakan bahasa Melayu. Orang Semelai mengatakan bahawa
mereka mudah bertutur dalam bahasa Melayu kerana mereka mempercayai bahawa
mereka juga berasal dari Pagar Ruyong Sumatera. Pengucapan perkataan dalam
bahasa Semelai terdapat tanda-tanda berhenti dan bergoyang serta bunyi
kerongkongan. Bahasa Semelai tidak mudah untuk dipelajari. Makna di dalam
setiap bahasa mereka mencerminkan mereka adalah orang zaman pra-sejarah yang
bersifat pedalaman dan biasa dengan suasana hutan dan alam. Bagi suku kaum
Semelai, selain mereka bertutur dalam bahasa Low- contaxt, mereka juga suka
bersikap positif tentang haiwan dan tumbuh-tumbuhan liar di dalam hutan.
Sebagai contoh, jika bertemu ular, mereka akan mengatakan “ ah, ular itu tidak
akan gigit”. Jika bertemu pokok-pokok hutan, mereka akan mengatakan “ ah, pokok
itu tidak beracun sebenarnya”. Dapat
dilihat di sini, perbezaan daripada masyarakat di Britain, Ghana dan Orang asli
di semenanjung, apa yang mengubah corak dan bentuk bahasa mereka ialah
bergantung kepada suasana tempat tinggal atau demografi mereka. Berikut adalah contoh antara bahasa suku kaum
Semelai,
MELAYU SEMELAI
Boleh But
Takut Betong
Tuju Tujuk
Sampai Dos
Tanya Tanyak
Minta Seman
Bangun Wah
woh
Panggil pa-ngil
Beli Belik
Cuci
kain Pehek-pok
kain
Basuh Menyuchik
Mari Lah
tin nok
Minum Je’oh
Jika
berbincang mengenai bahasa suku kaum Semelai, perkara yang lebih penting dan
menarik ialah intrepetasi bahasa mereka yang diimplimen dalam kehidupan
seharian hingga menjadi satu bentuk budaya. Orang Semelai suka menyanyi ketika
berjalan seorang di dalam hutan atau di tepi tasik terutama selepas hujan
turun. Mereka juga suka menyanyi jika berasa gembira, dalam perkahwinan, dan
dalam keramaian. Setiap lirik lagu mereka pasti berkenaan alam atau suasana
mengikut perasaan dan signifikasi bahasa tersebut memberi stimatig kepada
kehidupan mereka. Ini dapat dilihat di dalam contoh lagu-lagu dan pantun
mereka. Sebagai contoh lagu satu burung bunyi.
Satu burung bunyi
Sembilan hinggap di-rantang
Patah bunyi gunoh menegoh
Awan hujan ta’ada
Kain dah basah.
Lagu
satu perempuan risau, yang memberi maksud perempuan yang sedang mengopek kelapa
tak semestinya duduk dan berfikir. Atau jangan termenung banyak.
Satu perempuan risau
Ta’usah dudok di-hilir
Korek tempurong si-dengan jari
Tidak usah dudok berfikir
Sa-umpama puntong si-dengan api.
Lagu
ini pula bertajuk perempuan datang kita minta maaf.
Perempuan datang kita minta maaf
Patak-patak si-bunyi kampong
Mari petek si-hujung galah
Tabak-tabak orang sa-kampong
Kami ber-pantun banyak yang salah.
Selain
lagu yang dinyanyikan sebagai pantun, ada juga pantun-pantun lain yang menjadi
bahasa pertuturan seharian dan amalan dalam majlis-majlis tertentu. Sebagai
contoh lirik laki ambil bini orang.
Laki ambil bini orang
Menyeberang ka-Singapura
Kapal api kami tambatkan
Kalau baik budi bicara
Sangkut suami kami-tolakkan!
Pantun
tetamu untuk memberitahu hendak balik.
Mintak maaf kami nak balek
Batang betek batang kekuran
Anak merebah mandi di-dulang
Tinggallah enche, tinggallah tuan
Sembah mohon kami nak pulang.
Pantun
ini maksudnya agak menarik. Tajuknya ialah pantun Orang Asli. Pantun ini
memberi makna, jika nak mangkuk diberi mangkuk, jika nak nasi diberi nasi, jika
nak pantun diberi pantun.
Pantun Orang Asli
Hendak mangkok-ku-beri mangkok
Mangkok ku-beri berisi padi
Hendak pantun ku-beri pantun
Pantun ada orang asli.